عجيب ترين سازه هاي پلكاني دنيا

۲۹۱ بازديد

عجيب ترين سازه هاي پلكاني دنيا

پلكان اصولا براي رسيدن از نقطه اي به نقطه ديگر ساخته مي شوند. اما مي توان در كنار اين كاربرد، زيبايي و خلاقيت را نيز به آن اضافه كرد. به همين منظور در اين مقاله، ۱۰ تا از زيباترين و عجيب ترين پله هاي ساخته شده در سراسر جهان را برايتان نام برده ايم.

ببر و لاك پشت – كوه جادويي

دويسبرگ – آلمان

 

از دور تصور مي كنيد اين سازه شبيه ترن هوايي هاي قديمي است اما با نزديك شدن به آن، متوجه مي شويد آن پلكاني پر پيچ و خم است كه به طور خلاقانه اي طراحي و ساخته شده است. هنرمندان آلماني، هيك ماتر و اولريش جنز اين سازه فوق العاده را خلق كرده اند. اين پلكان اواخر سال ۲۰۱۰ ميلادي افتتاح شد. گردشگران مي توانند در طول روز يا شب از ۲۴۹ پله اين سازه زيبا بالا بروند و مناظر Rhine را تماشا كنند. در طول شب چراغ هاي LEDبراي نماياندن پله ها روشن مي شوند. اگر برايتان جالب است بدانيد در پيچ و خم هاي اين پلكان چگونه مي توان حركت كرد، بايد بدانيد كه نمي شود. اين قسمت ها با موانعي پوشانده شده اند.

 

 

 

 

كتابفروشي Lello

پورتو – پرتغال

 

اين كتابفروشي در سال ۱۹۰۶ ميلادي گشايش يافته است. Lello با داشتن پلكان قرمز رنگ شيشه اي خود كه خميده طراحي شده و با نرده هاي چوبي زيبايي احاطه شده اند، يكي از زيباترين كتابفروشي هاي سراسر دنياست. اين پلكان با تزئينات برگ مانند و سقف سبز آبي و طلايي كه در بالاي آن قرار دارد، يكي از زيباترين پله هاي دنياست. در باقي جاهاي اين كتابفروشي نيز به خوبي سبك نئوگوتيك و لوازم دكوري زيبا را مي توان مشاهده كرد.

 

 

 

 

پلكان Melk Abbey

مِلك – استراليا

 

اين پله هاي ماز مانند نمايي همچون رودخانه دانوب دارند. اين پله ها مملو از تزئينات معماري همچون پله هاي حلزوني به سبك معماري هاي منسوخ شده قر ن ۱۸ ميلادي هستند. از پايين كه به پله ها نگاه مي كنيد رنگ هاي صورتي و طلايي آنها ر به خوبي مي توان ديد. از آنجا كه اين پله ها به اتاق هاي ديگر كتابخانه منتهي مي شوند، بازديد آن براي عموم آزاد نيست.

 

 

 

كوه دروازه بهشت

زانجياجي – چين

 

براي رسيدن به كوهي كه دروازه بهشت لقب گرفته است بايد ۹۹۹ پله طاقت فرسا و خسته كننده را طي كنيد. چندسال پيش ديواره اين كوه فروريخته است و حفره اي با بلندي ۴۰۰ فوت باقي گذاشته است. عدد ۹۹۹ براي فناناپذير بودن عدد ۹ انتخاب شده است. براي رسيدن به ابتداي اين ۹۹۹ پله، گردشگران بايد با اتوبوس هاي ويژه يا ترامواي برقي مسير ۴۰۰۰ فوتي را صعود كنند.

 

 

Chand Baori

ابهانري – هند

 

اين دهكده كوچك در بيرون شهر شمالي جايپور در هند واقع شده است و چاه هاي پلكاني متعددي به نام Baori دارد كه به منظور جمع آوري آب باران ساخته شده اند. Chand Baori يكي از عميق ترين و بزرگ ترين چاه هاي اين منطقه است. اين چاه ۳۵۰۰ پله دارد كه ۱۳ طبقه زير زمين است. از حدود قرن ۱۹ اين پلكان در مقابل معبد هرشات ماتا بنا شده است.

 

 

 

 

خانه درختيCedar Creek پله هايي به سوي بهشت

كوه Rainier – WA

 

اگر از ارتفاع مي ترسيد نبايد به ديدن اين پله ها برويد. « پله هايي به سوي بهشت» از پاي يك درخت صنوبر شروع مي شود و در طول آن مي پيچد و مي پيچد و تا ارتفاع ۸۲ فوتي بالا مي آيد. صعود كننده ها بعد از بالا آمدن نيز با چالش ديگري مواجه مي شوند: پلي به رنگ رنگين كمان كه حدود ۴۳ فوت در بالاي جنگل امتداد دارد. اين تنها راه براي رسيدن به خانه درختي است كه ديد وسيعي از كوه Rainier و دهكده Nisqually را به بيننده نشان مي دهد.

 

 

 

 

پلكان موزائيكي بلوار شانزدهم

سان فرانسيسكو

 

تابلو پلكاني با تعداد ۱۶۳ پله در بلوار شانزدهم سان فرانسيسكو قراردارد. اين تابلو با نمايي از اقيانوس شروع مي شود و هر چه به پله هاي بالاتر مي رسيد، نقاشي آسمان و پرنده ها را مي بينيد. آلين بار و كولت كراچر اين موزائيك ها را طراحي كرده اند. اين اثر هنري بعد از چندين سال كار و تلاش، سرانجام در سال ۲۰۰۵ ميلادي افتتاح شد.

 

 

 

 

پلكان گل لاله

گرينويچ – انگلستان

 

خانه ملكه در شهر گرينويچ انگستان نخستين پلكان حلزوني ساخته شده در بريتانياي كبير است كه در سال ۱۶۱۶ ميلادي ساخته شده است. نام گل لاله از گل هاي پيچ خورده فلزي در نرده هاي آهني اين پلكان گرفته شده است.

 

 

 

The Gray

ميلان – ايتاليا

 

Guido Ciompi – معمار فلورانسي – دكوراسيون داخلي هر ۲۱ اتاق و سوئيت هتل The Gray در مركز شهر ميلان را به عهده داشته است. يكي از زيباترين طرح هاي اين هتل، سوئيت هاي دوبلكس آن است كه با پله هاي شناور در هوا كه از جنس چوب ساخته شده اند به هم وصل مي شوند. اين پله ها همچون جعبه هاي تو خالي هستند. تخته هاي چوبي كف، مبلمان ساخته شده از چوب درخت آبنوس، رختخواب هاي آويزان در هوا اين هتل را بسيار منحصر به فرد كرده اند.

 

 

 

 

موزه هنرهاي اسلامي

دوحه – قطر

 

موزه هنرهاي اسلامي در سال ۲۰۰۸ ميلادي در جزيره ساخت بشر خليج دوحه گشايش يافته است. در اين موزه بيش از ۴۵۰۰ اثر هنري اسلامي از سراسر جهان نگهداري مي شود. اين موزه پلكان دوتايي بسيار بزرگ دارد. با قرار گرفتن در زير طاق هندسي در ورودي اصلي، جاذبه اصلي اين پله ها ديده مي شود كه منحرف شدن آن به طرفين است و توهم پلكان معكوس را به بيننده القا مي كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.