
در ابتداي اين پست به اين موضوع پرداخته شد كه جزييات، اتفاقات و اجزاي كوچك هم ميتوانند زيبا باشند و در ادامه از اين صحبت شد كه ميل به زيبايي در هر شرايطي جزيي جداناشدني از وجود انسان است. سوالي كه شايد هيچگاه جوابي كامل و جامع نيابد اين است كه چه چيزهايي ميتوانند زيبا باشند؟ نظم ميتواند زيبايي بيافريند. تنوع رنگ و بافت ميتواند زيبايي بيافريند. نادر بودن چيزي كه مشاهده و درك ميشود ميتواند زيبايي بيافريند. اما آيا با ترس و مرگ هم ميتوان زيبايي آفريد؟
در ادامه خواهيد ديد كه اجزا و نمادهايي كه نشانه مرگ و نيستي هستند نيز ميتوانند دستمايه ساخت آثار هنري قرار بگيرند. البته هنري كه ممكن در گروهي به جاي لذت ناراحتي بيافريند!
سخن امروز
آبادي يك كشور از روي نسبت آزاديش سنجيده ميشود نه از روي حاصلخيزيش.مشاهده آرشيو
تبليغ متني ويژه
تقويم روز
زادروز لوئيس كارول، نويسندهٔ انگليسي، خالق آليس در سرزمين عجايب
آليس در سرزمين عجايب (۱۸۶۵) و آنسوي آيينه (۱۸۷۲) از مهم ترين آثار او هستند كه همچون ديگر آثار ادبي او با نام مستعار «لوئيس كارول» منتشر گشتند.
هر دو كتاب، سفر آليس، قهرمان دختر داستان را شرح ميدهند و ماجراهايي را بيان ميكنند كه به صورت نمادين سير تحول ذهني او را در مسير زندگي نشان ميدهد.
آخرين اخبار
-
از هر هفت انسان روي زمين، يكي كاربر فعال جيميل است!
۱۳ بهمن ۱۳۹۴ -
اينها بهترين عكسهايي هستند كه به اعتقاد خود شركت اپل، با آيفون گرفته شدهاند
۱۳ بهمن ۱۳۹۴ -
از پستهايي كه نوشته نميشوند
۱۳ بهمن ۱۳۹۴ -
رپورتاژ: نخستين فراخوان مسابقه ملي بازآفريني هويت سازماني كفش ملي
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ -
تو رفيق نارفيق! شما نميتوانيد روي بيشتر دوستان فيسبوكي خودتان حساب باز كنيد
۱۲ بهمن ۱۳۹۴
۲۹ آبان ۱۳۹۳ احمد شريفپور:
هنر و معماري مخوف

چندي پيشتر پستي را در يك پزشك درباره زيبايي خوانديد. در ابتداي اين پست به اين موضوع پرداخته شد كه جزييات، اتفاقات و اجزاي كوچك هم ميتوانند زيبا باشند و در ادامه از اين صحبت شد كه ميل به زيبايي در هر شرايطي جزيي جداناشدني از وجود انسان است. سوالي كه شايد هيچگاه جوابي كامل و جامع نيابد اين است كه چه چيزهايي ميتوانند زيبا باشند؟ نظم ميتواند زيبايي بيافريند. تنوع رنگ و بافت ميتواند زيبايي بيافريند. نادر بودن چيزي كه مشاهده و درك ميشود ميتواند زيبايي بيافريند. اما آيا با ترس و مرگ هم ميتوان زيبايي آفريد؟
در ادامه خواهيد ديد كه اجزا و نمادهايي كه نشانه مرگ و نيستي هستند نيز ميتوانند دستمايه ساخت آثار هنري قرار بگيرند. البته هنري كه ممكن در گروهي به جاي لذت ناراحتي بيافريند!
-
متن تبليغاتي آزمايشي يك پزشك -
متن تبليغاتي آزمايشي يك پزشك -
متن تبليغاتي آزمايشي يك پزشك
شيدا شريفپور:
Ossuary چيست؟
در دانشنامه ويكيپديا آمده است كه Ossury محل امانت گذاردن استخوان و اسكلتهاي انساني است. اين محلهاي امانتگذاري كه ميتواند كليسا، ساختمان و يا حتي يك جعبه باشد، غالبا زماني مورد استفاده قرار ميگيرد كه فضاي موجود براي دفن مردگان كفاف ندهد. در چنين شرايطي بدن متوفي در يك قبر به خاك سپرده ميشود و پس از چند سال بقاياي اسكلت برداشته شده و به محل امانت گذاري منتقل ميشود تا قبر دوباره مورد استفاده قرار گيرد.
رسمي كهن
اين رسم در دوران زرتشتيان و در محلهايي با نام آستودان نيز وجود داشته است. آستو در معناي استخوان و دان همان جايگاه است و معني لغوي آن جايگاه نگهداري استخوان است. استودان حفرههايي است كه به صورتهاي منظم و چهارضلعي يا بدون ترتيب و با فرمهاي ساده در درون سنگ كوه ايجاد كرده، مردگان را در آن مينهادند و استخوانهاي آنها در آن جمعآوري ميشده است.

هنر و معماري مخوف
در گذشته از استخوانهاي مردگان در اماكن و ساختمانهاي مذهبي به عنوان روشي براي نشان دادن شكوه و افتخار مردگان استفاده ميشد. ظهور عمده اين گرايش پس از فراگيري طاعون بود. از آن جا كه در آن شرايط فضاي كافي در گورستانها وجود نداشت، نگهداري استخوانها در كليساها و دخمهها به عنوان رسمي جديد آغاز شد. ديوارها، ستونها، برجها، محراب و يا حتي لوسترهاي مختلفي با اين استخوانها ساخته شده است. اين استخوانها كه غالبا جمجمه هستند به راهبان، اشراف، قربانيان بيماريها و همچنين دوشيزگان باكره تعلق دارد.
شايد درك اينكه چرا ossuray به عنوان يكي از جاذبههاي گردشگردي شناخته ميشود براي بسياري دشوار باشد، ولي واقعيت اين است كه بازديد از اين اماكن لزوما به معناي گرايشهاي بيمارگونه و ناشي از ناراحتيهاي رواني نيست. در واقع ديدن اين اماكن بسته به خلقيات بازديدكننده ميتواند يك تجربه شگفتانگيز يا دلسرد كننده باشد. اما قدر مسلم اين كه در وراي اين مواجهه مخوف با سرنوشت كه در حين ديدن اين استخوان ها تجربه ميشود، حسي از تعالي و جريان زندگي درك خواهد شد كه شايد ارزش اين تجربه را داشته باشد. تصاوير زير نمونههايي مشهور از اين هنر مخوف را به شما نشان ميدهد.
شماره ۱- پرتغال – Capela Dos Ossos, Évora

شماره ۲- جمهوري چك – Sedlec Ossuary, Kutná Hora

شماره ۳- لهستان- Chapel Of Skulls, Czermna

شماره ۴- پرو- Monastery Of San Francisco, Lima

شماره ۵- پرو- Church Of Santiago Apóstol, Lampa

شماره ۶- فرانسه- L’ossuaire Municipal, Paris

شماره ۷- پرتغال- Senhora Do Monte Do Carmo, Faro

شماره ۸- جمهوري چك- Church Of St. James, Brno

شماره ۹- ايتاليا- Sta. Maria Della Concezione Dei Cappuccini, Rome

شماره ۱۰- اتريش- Beinhaus, Hallstatt

شماره ۱۱- ايتاليا- Cathedral Of Martyrs, Otranto

شماره ۱۲- صربستان- Cele-kula, Niš

شماره ۱۳- اسپانيا- Sta. María De Wamba, Valladolid

شماره ۱۴- اتريش- Beinhaus, Eggenburg

شماره ۱۵- آلمان- Basilica Of St. Ursula, Cologne

شماره ۱۶- جمهوري چك- Sedlec Ossuary – Kutná Hora

معماري كهن ايراني
معمار هاي ايراني بهرام شيردل
نقاشي هاي شگفت انگيز هنرمند جوان لهستاني بر روي برگ درختان
آغاز فاز اول مقابله با قاچاق گوشي : نگران نباشيد گوشي ارزان مي شود !
ساعت هوشمند Gear S2 سامسونگ وارد بازار كشور شد
بررسي نمودهاي معماري پايدار در معماري مازندران
خجالت آور ترين شكست هاي معماري در دنيا
ريشه گرفته در «روح زمانه»