معمار هاي ايراني بهرام شيردل

۵۴۴ بازديد

   بهرام شيردل
   متولد ۱۳۳۰





بهرام شيردل (متولد ۱۳۳۰ خورشيدي) معمار ايراني است.


زندگي‌نامه
در سال ۱۹۷۸ ميلادي از دانشگاه تورنتو كانادا در رشته معماري فارغ‌التحصيل شد.وي در سال ۱۹۸۲ ميلادي دوره تخصصي معماري را در آكادمي هنري كرنبورك در ايالت ميشيگان آمريكا، زير نظر دانيل ليبسكيند گذراند.
اولين فعاليت حرفه‌اي وي همراه با تاسيس دفتر معماري " مهندسان مشاور آكس رونو " در لس‌آنجلس بود و پس از آن دفتر ديگري با عنوان " مهندسان مشاور شيردل و كينيپس " در شهر لندن به فعاليت خود ادامه داد و همچنين اين دفتر در ايران با عنوان " مهندسان مشاور شيردل و همكاران " در تهران از ۱۳۷۶ خورشيدي فعاليت معماري خود را ادامه داد.

ساير فعاليت‌ها
بهرام شيردل علاوه بر انجام پروژه‌هاي حرفه‌اي معماري، به عنوان مدير و استاد برنامه تخصصي طراحي معماري در مدرسه لندن و همچنين به عنوان استاد در " انستيتو معماري كاليفرنياي جنوبي " دانشگاه هاوارد و دانشگاههاي ديگري در آمريكا و اروپا به تدريس معماري پرداخته است. معماري او بارها در نشريات و نمايشگاههاي مختلف دنيا در معرض نمايش قرار گرفته است.


آثار
سبك طراحي آثار وي به دسته‌هاي زير بخش‌بندي مي‌شود:
•    استفاده از دياگرام‌هاي هندسه فولد
•    استفاده از دياگرام فرم آثار هنري
•    استفاده از دياگرام فرم بدون مركز
پروژه كتابخانه اسكندريه در مصر، تالار همايش "ثارا" در ژاپن، از جمله مسابقاتي است كه شيردل در آن جايزه دريافت كرده است. شيردل در ايران دو پروژه موزه ملي آب ايران را طراحي كرده است. كتابخانه كانساي ژاپن هم از آثار طراحي شيردل است.
از ديگر پروژه‌هاي وي مي‌توان به موزه ملي اسكاتلند، طراحي شهري در متاپوليس لوس‌آنجلس اشاره كرد.


افتخارات
•    دريافت مدال نقره «كريستوفر رن» از انجمن صنفي معماران كانادا و نماينده ملكه بريتانيا در سال ۱۹۷۹
•    رئيس برنامه طراحي معماري در A.A. لندن ـ از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶
•    دريافت نشان طلا براي شهرسازي شهر جديد شانگليو در چين (۱۹۹۵)


نقدها
بهرام شيردل توجه خاصي به روابط بين فضاها و فضا دارد در نتيجه با توجه به سير تحول معماري وي مي‌توان او را مشابه جان هيدك ديد كه يكي از دغدغه‌هاي اصلي‌اش روابط فضايي و حجمي است.
به باور منتقدانش تا دهه چهارم زندگي در جرگه معماران مولف و مطرح جهان به ويژه در رويكرد فولدينگ محسوب مي‌شود ولي دهه آخر فعاليتش به خصوص ۵ سال آخر، زندگي حرفه‌اي او در هاله‌اي از انزوا فرو رفته است.v

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.